Kunst en bèta

NSG Groenewoud is een CultuurProfielSchool met een bètaprofiel. Bij de bètavakken wiskunde, biologie en TNA (techniek en natuurkunde) onderzoek je hoe dingen in elkaar zitten. Je brengt wat je leert ook in de praktijk, bijvoorbeeld met proefjes in het lab. Daarnaast heb je in de tweejarige brugperiode drie kunstvakken per week: beeldende vorming, muziek en theater & film.

Bekijk video

Kunst in de brugklas

Beeldende vorming, muziek en theater & film: je hebt elke week les in alle kunstvakken.
Je gebruikt je creativiteit, leeft je in in anderen en verlegt je grenzen.
Wist je dat we een theaterzaal, muziekstudio's en expo-ruimtes hebben?

Bèta in de brugklas

Je hebt biologie, wiskunde en TNA (techniek en natuurkunde). Je onderzoekt, experimenteert en ontdekt.
Je brengt wat je leert in de praktijk door proefjes te doen. Heb jij wel eens een theezakje laten vliegen?
Een lamp maken die echt werkt, bacteriën bekijken en robots programmeren: een greep uit wat je gaat doen.

Kunst + bèta = 💡

Kunst en bèta komen ook samen op onze school! In de lessen en in projecten. Je leert onderzoeken, experimenteren, reflecteren, doorzetten, samenwerken en presenteren. Vraagstukken bekijk je van verschillende kanten. Zo kom je op nieuwe ideeën en doe je verrassende vondsten.

    Muziek en theater & film zijn mijn lievelingsvakken.

    Willemijn
    Brugklasser Willemijn

    Ik hou van dingen doen en maken. Als je iets nog niet kunt, leer je het vanzelf.

    Jayden
    Brugklasser Jayden

    Bij TNA doe je proefjes en ontdek je hoe dingen werken.

    Elin
    Burgklasleerling Elin

Verven met een eierdooier

Melle uit klas B2D deed in de brugklas mee aan de activiteitendagen. Daarop komen kunst, techniek en bèta samen in allerlei workshops. Melle koos voor zelf verf maken. ‘Ik had niet gedacht dat je dat kan doen met een eierdooier. Het was best makkelijk. Je mengt ei met pigment. Dat is een soort poeder. Daarmee kun je verschillende kleuren maken.’ Melle probeerde zijn zelfgemaakte verf natuurlijk ook uit. ‘Het werkte heel fijn, dat vond ik verrassend!’

Make-over van een scooter

In het examenjaar van het vmbo-t werken leerlingen voor Kunst-Werk een zelfbedacht plan uit: van idee tot eindpresentatie. Nina en Naomi werkten aan het mooi maken van een oude scooter. ‘We wilden graag iets met scooters, omdat we daar allebei van houden’, vertelt Naomi. Ze tikten een een oude scooter op de kop die het niet meer deed. Die gaven ze een make-over met nieuwe kleuren, stoffen bekleding en zelfs nepdiamantjes. Ze onderzochten welke verf en materialen geschikt waren en hoe ze die het beste konden gebruiken. Nina: ‘De scooter laat zien dat een mooie buitenkant nog niets zegt over hoe het aan de binnenkant is.’

Wat je nog meer wil weten

Terug naar boven