‘Vertrouw erop dat je slaagt, óók als persoon’

Sinds het begin van dit schooljaar is er naast Jorn Poulisse een nieuwe afdelingsleider van de afdeling B1/B2: Benjamin Kaper. Benjamin heeft in Zuid-Afrika, Engeland en op Curaçao gewoond voordat hij zes jaar geleden terugkeerde naar Nederland. Inmiddels woont hij in Milsbeek, dichtbij Nijmegen, en heeft hij zin om bij te dragen aan het onderwijs van de toekomst. In een interview met docent Marja Rutten Reijnen vertelt hij over zijn visie op onderwijs, waarom hij docent werd en wat hem aantrok in NSG Groenewoud.

Benjamin groeide op in verschillende landen en heeft daardoor een unieke kijk op onderwijs en cultuur. ‘Ik ben opgegroeid in Zuid-Afrika vanaf mijn vijfde tot mijn zestiende, daarna studeerde ik in Engeland en heb ik twaalf jaar op Curaçao gewoond en gewerkt. Die internationale ervaringen hebben me gevormd en laten zien hoe belangrijk het is om leerlingen breed op te leiden, niet alleen met vakkennis maar ook met sociale vaardigheden,’ vertelt hij.

Zijn keuze voor het onderwijs kwam niet zonder omwegen. ‘Toen ik terugkwam uit Zuid-Afrika had ik moeite om te aarden in het Nederlandse onderwijssysteem. Ik bleef zitten in 3 havo, ging naar het mbo en kon mijn draai niet vinden. Uiteindelijk ben ik gaan werken en reizen. Pas toen ik 21 was, wist ik wat ik echt wilde: docent Engels worden. Literatuur heeft me altijd gefascineerd en ik wilde iets bijdragen aan de ontwikkeling van jongeren.’

Hoewel Benjamin begon als docent Engels, heeft hij zich gedurende zijn carrière steeds meer beziggehouden met organisatorische taken. ‘Op Curaçao heb ik tweetalig onderwijs opgezet en raakte ik steeds meer betrokken bij de ontwikkeling van de school. Toch blijft mijn hart bij de leerlingen. Ik vind het belangrijk dat het onderwijs niet alleen draait om cijfers en prestaties, maar ook om persoonlijk contact en vertrouwen. Dat is wat mij aantrok aan NSG Groenewoud.’

Wat hem opviel toen hij voor het eerst de NSG binnenkwam, was de sfeer. ‘Het is een prachtige school met veel licht en een gemoedelijke ambiance. Leerlingen werken rustig samen en je voelt dat iedereen welkom is. Dat is belangrijk, want niemand zou met een knoop in zijn maag naar school moeten komen. Zowel leerlingen als docenten moeten zich hier op hun gemak voelen.’

Benjamin heeft grote verwachtingen van het onderwijs van de toekomst. ‘Ik denk dat we over tien jaar minder gaan werken met vaste roosters en meer aandacht besteden aan de individuele ontwikkeling van leerlingen. Sommige leerlingen zijn bijvoorbeeld al zo goed in Engels dat ze eerder examen zouden kunnen doen. Het huidige systeem is daar nog niet flexibel genoeg voor. Daarnaast verwacht ik dat docenten meer een coachende rol zullen krijgen. De tijd dat een docent de enige bron van kennis was, is voorbij. Leerlingen vinden tegenwoordig zelf informatie via YouTube of andere bronnen. Het gaat erom dat we hen leren hoe ze die informatie kunnen gebruiken en hoe ze verantwoordelijkheid kunnen nemen voor hun eigen ontwikkeling.’

Ook ziet hij een belangrijke rol weggelegd voor soft skills in het onderwijs. ‘Samenwerken, verantwoordelijkheid nemen, plannen: dat zijn vaardigheden die leerlingen nodig hebben in de maatschappij. Het onderwijs moet hen daarbij helpen. Het draait niet alleen om intellectuele vaardigheden, maar ook om persoonlijke ontwikkeling.’

Wat Benjamin bijzonder vindt aan de NSG is de aandacht voor cultuur. ‘De musicals, theater en filmprojecten… het is bijna ongehoord hoeveel ruimte leerlingen hier krijgen om hun creatieve talenten te ontdekken. Dat vind ik echt fantastisch. Het draagt bij aan een gemeenschapsgevoel en laat zien dat school meer is dan alleen cijfers halen.’

Hij benadrukt daarnaast het belang van een veilige en vertrouwde omgeving op school. ‘Leerlingen moeten hier met vertrouwen naartoe komen. Ze brengen vier tot zes jaar van hun leven door op school en hebben recht op een fijne tijd. Je mag hier zijn wie je bent, zowel in je leerstijl als in je persoonlijkheid. Dat vertrouwen is essentieel, niet alleen voor leerlingen maar ook voor docenten. Het onderwijs is mensenwerk, en dat moeten we koesteren.’

Met zijn internationale ervaring, mensgerichte aanpak en vooruitstrevende visie, lijkt Benjamin Kaper een waardevolle toevoeging aan de NSG. Zijn boodschap aan ouders en leerlingen is duidelijk: ‘Doe wat je kunt, wees jezelf, en weet dat het uiteindelijk goed komt. Het is maar school, en iedereen gaat door deze rit. Vertrouw erop dat je slaagt, niet alleen in je vakken maar ook als persoon.’

Terug naar boven