Begeleiding

Mentoren

Onze begeleiding is erop gericht dat alle leerlingen zich optimaal kunnen ontplooien. De school is verdeeld in overzichtelijke, kleinschalige afdelingen. Elke afdeling heeft een begeleidingsprogramma dat is afgestemd op de leerlingen. Hierin zijn studiebegeleiding, keuzebegeleiding en sociaal-emotionele begeleiding opgenomen.

De mentoren vormen de spil in de aandacht en begeleiding van leerlingen. Zij kennen de leerlingen goed en voeren met iedereen gesprekken. Leerlingen kunnen met vragen en problemen bij hun mentor terecht. Ook hebben de mentoren aandacht voor de sfeer in de groep.

Elk team heeft een expert groepsdynamiek. De mentor kan door hen ondersteund worden. Verder onderhouden mentoren het contact met de ouder(s)/verzorger(s) en coördineren ze, als dat nodig is, samen met de ondersteuningscoördinator de extra ondersteuning.

Extra ondersteuning

De mentoren vormen zoals aangegeven de spil in de begeleiding. Als er extra begeleiding of ondersteuning nodig is, melden zij een leerling aan bij het interne ondersteuningsteam. Hierbij maken we gebruik van een ondersteuningsroute. De mentoren houden daarbij altijd contact met de afdelingscoördinatoren én met de ouder(s)/verzorger(s). Het interne ondersteuningsteam bekijkt wat nodig is en of de school de hulp kan verzorgen. Vaak is dat het geval, maar het ondersteuningsteam kan ook doorverwijzen naar externe hulpverlening.

Samenstelling ondersteuningsteam

In het interne ondersteuningsteam werken de volgende deskundigen nauw met elkaar samen:

Ondersteuningscoördinator
De ondersteuningscoördinator speelt een centrale rol in het ondersteuningsbeleid en is verantwoordelijk voor de ondersteuningstrajecten. De ondersteuningscoördinator van NSG Groenewoud is Linda Leenders: l.leenders@nsg-groenewoud.nl

Orthopedagoog
Silke Jansen: s.jansen@nsg-groenewoud.nl. Zij wordt ingezet als gedragsdeskundige.

Pedagogisch medewerkers
Levina van Lith en Juliette Couzijn verzorgen de begeleiding vanuit De Overloop en geven individuele begeleiding aan leerlingen.

Schoolmaatschappelijk werkers
Patty Dekkers is de schoolmaatschappelijk werker. Zij biedt kortdurende zorg voor leerlingen bij wie problemen in de thuissituatie spelen.

Leerlingbegeleiders
De leerlingbegeleiders worden ingezet bij (lichte) sociaal-emotionele problematiek. De leerlingbegeleiders zijn: Anna de Meij (B1/B2), Bregje Leenaars (B1/B2), Susan Hoebink (T3/T4), Claudia Straatman (H3/H4/H5) en Simone Peters (V3/V4/V5/V6).

Anti-pestcoördinatoren
De anti-pestcoördinator voor de onderbouw is Titia Streefland: t.streefland@nsg-groenewoud.nl De anti-pestcoördinator voor de bovenbouw is Charel van Deursen: c.vandeursen@nsg-groenewoud.nl.

Remedial teachers
De remedial teachers zijn gespecialiseerd in leerproblemen en verzorgen vaste programma’s en steunlessen. De remedial teachers zijn: Barbara Hoppenbrouwers, Brigitte Geilenkirchen en Kia de Leeuw.

Verzuimcoördinator
Irma van de Kamp is de verzuimcoördinator van de bovenbouw en Aukje Koall van de onderbouw. Zij houden zich bezig met verzuim en verlof van leerlingen en verzorgen de meldingen bij DUO.

Externe deskundigen
De volgende deskundigen zijn extern aan onze school verbonden:

  • Begeleiders passend onderwijs: Hilde den Exter en Inge Huigen
  • Verpleegkundige GGD: Martina van Dinteren
  • Jeugdarts GGD: Tai-Ati Räkers
  • Leerplichtambtenaar: Ilse Barten

Passend onderwijs

Heb je vragen over passend onderwijs, wil je advies of praten met iemand die met je meedenkt? Dan kun je terecht bij ons als school of bij ouder- en jeugdsteunpunt Nijmegen Stromenland.

Het ouder- en jeugdsteunpunt is een initiatief van samenwerkingsverband Stromenland en samenwerkingsverband V(S)O Nijmegen. Op de website vind je informatie over passend onderwijs die toegankelijk, leesbaar en begrijpelijk is. De informatie bestaat vooral uit veelgestelde vragen en antwoorden, voor zowel basisonderwijs als voortgezet onderwijs. Je vindt er ook uitleg van begrippen en handige links. En wil je een vraag stellen? Dan kun je contact opnemen met ouder- en jeugdsteunpunt Nijmegen Stromenland.

Specialisten begaafdheid

Binnen de school zijn er twee medewerkers specialisten begaafdheid. Dit zijn Julia van de Wiel: j.vanderwiel@nsg-groenewoud.nl en Angelique Notermans: a.notermans@nsg-groenewoud.nl. Zij zijn als specialisten begaafdheid ook verbonden aan de bovenschoolse expertgroep.

De overloop

De Overloop biedt specialistische begeleiding binnen onze school met verschillende doelstellingen, zoals:

  • re-integratie van leerlingen die tijdelijk geen onderwijs kunnen volgen;
  • het bieden van prikkelarme pauzeopvang onder begeleiding;
  • het aanbieden en begeleiden van Check-in Check-out;
  • de opvang van uit de les verwijderde leerlingen. De pedagogisch medewerker draagt zorg voor de taken in en rondom de Overloop.

Dyslexie

NSG Groenewoud biedt in het eerste leerjaar (B1) ondersteuning voor leerlingen met dyslexie. In het dyslexieprotocol staat beschreven hoe wij leerlingen tegemoetkomen als het gaat om toetsing bij de moderne vreemde talen en Nederlands. Een leerling wordt aangemerkt als dyslectisch als er op school een onderzoeksrapport met een dyslexieverklaring aanwezig is, voorzien van handtekening door een bevoegd specialist.

Dyslectische leerlingen met een erkende dyslexieverklaring kunnen na het eerste trimester in leerjaar 2 een vrijstelling krijgen voor Frans of Duits (zie protocol vrijstelling van onderwijs Frans of Duits in het tweede leerjaar).

Decanen

De decanen zijn verantwoordelijk voor alle activiteiten op het terrein van vakken- en profielkeuze en de keuze voor een vervolgopleiding en/of een beroep; de zogenaamde loopbaanoriëntatiebegeleiding (LOB). Zij sturen de mentoren aan in de begeleidings- en oriëntatieprogramma’s. In de mentorlessen maken leerlingen opdrachten die helpen bij de keuzes. De decanen komen in beeld als leerlingen vastlopen in hun keuzeproces of bijzondere vragen hebben over vervolgopleidingen.

De decanen geven informatie over:

  • de profielen;
  • vervolgopleidingen, wat je daarmee kunt én welke toelatingseisen gelden;
  • beroepen;
  • studiefinanciering;
  • open dagen en meeloopdagen.

De leerlingen werken met een digitaal dossier voor studiekeuzebegeleiding:

  • voor vmbo-t 3 en vmbo-t 4
  • voor havo 3 en vwo 3
  • voor havo 4-5 en vwo 4-5-6

Leerlingen oriënteren in deze omgeving op profielkeuze, vervolgstudie en beroep en doen verslag van hun activiteiten rondom deze keuzeprocessen.

De decanen zijn:

Meer over de decanen

Bijlesbord

Op NSG Groenewoud hebben we een digitaal bijlesbord waar leerlingen die bijles geven en leerlingen die bijles vragen elkaar kunnen vinden. Leerlingen uit de bovenbouw die gemiddeld een 7 of hoger staan voor een bepaald vak en toestemming van hun vakdocent hebben, kunnen zich aanmelden om bijles te geven. Staat een leerling bijvoorbeeld een 8 voor aardrijkskunde en krijgt deze toestemming van de docent aardrijkskunde, dan mag deze leerling bijles geven aan leerlingen uit de onderbouw en/of bovenbouw.

Meer over bijles(bord)

Veiligheid

Alleen in een veilig en positief schoolklimaat kunnen jonge mensen leren en groeien en durven ze te experimenteren. NSG Groenewoud draagt bij aan de ontwikkeling van sociale vaardigheden van leerlingen vanuit een sterk  besef van normen en waarden. De overheid eist daarnaast van scholen dat zij het welbevinden van de leerlingen en de sociale veiligheid monitoren. Daarom zijn er sinds schooljaar 2015-2016 extra vragen over deze  onderwerpen aan de enquêtes toegevoegd.

De sfeer op onze school wordt nog steeds hoog gewaardeerd en de hoge score voor sociale veiligheid laat zien dat de school door leerlingen als een veilige plek wordt ervaren. In het geval zich een incident voordoet wordt er zorgvuldig volgens (interne) protocollen gehandeld.

Positive Behaviour Support

Met de preventieve benaderingswijze van het programma Positive Behavior Support (PBS) werken we aan een veilige en positieve omgeving die het leren bevordert en gedragsproblemen voorkomt. Hierbij zijn alle leerlingen  gebaat. PBS kent vijf basisprincipes:

  • formuleer vanuit waarden duidelijke verwachtingen;
  • leer verwacht gedrag aan;
  • bekrachtig dit gedrag systematisch;
  • minimaliseer aandacht voor ongewenst gedrag;
  • hanteer een eenduidige reactie-procedure voor ongewenst gedrag (persoonsonafhankelijk).

Met PBS stellen we de kernwaarden van NSG Groenewoud in de dagelijkse schoolpraktijk centraal: veiligheid, respect, verantwoordelijkheid en duurzaamheid.

GSA

Je mag op onze school zijn wie je bent: we bieden een veilige ruimte voor ieders eigenheid. De Gender and Sexuality Alliance, kortweg GSA, maakt zich daar ook op onze school sterk voor. De GSA van NSG Groenewoud  bestaat uit een groep leerlingen en wordt begeleid door twee docenten. De GSA werkt samen met cultuuraanbieders als Theater AanZ, Pride Photo en Go Short. De GSA is zeer actief en organiseert elk schooljaar verschillende activiteiten, zoals de regenboogweek en paarse vrijdag.

Pesten

In de onderbouw zijn alle leerlingen actief betrokken bij projecten waarin ‘goed omgaan met elkaar’ centraal staat. De mentor stelt samen met de klas klassenregels op. om pesten te voorkomen en docenten nemen stelling als ze pestgedrag opmerken. Voor de hele school geldt dat docenten stelling nemen als ze pestgedrag opmerken. De mentor is voor leerlingen, ouders/verzorgers en docenten het eerste aanspreekpunt bij melding van pestgedrag.

De aanpak richt zich op de pestende leerlingen, de gepeste leerling en de klas als geheel. Meer hierover staat in het anti-pestprotocol.

Een ouder/verzorger of leerling kan ook direct contact opnemen met de anti-pestcoördinatoren:

Genotmiddelen

Als school vinden we het belangrijk dat leerlingen voorlichting krijgen over genotmiddelen. Daarom lichten we leerlingen voor over (het gebruik van) genotmiddelen. De geldende regels over vapen, roken, alcohol en drugsgebruik staan op onze website onder het kopje begeleiding ‘Reglement genotmiddelen’. Deze regels gelden dagelijks in school en ook voor buitenschoolse activiteiten.

Onze school is rookvrij: voor leerlingen en medewerkers, in het gebouw én op het schoolterrein. Leerlingenactiviteiten, schoolfeesten en excursies zijn alcoholvrij.

Ook bij bijeenkomsten buiten school geldt het reglement genotmiddelen.

Privacy

NSG Groenewoud gaat zorgvuldig om met de privacy van leerlingen. Bij het verwerken van persoonsgegevens houden wij ons aan de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). In ons privacy statement lees je hier meer over. Op een aantal plekken, zoals bij de ingangen van de school, hangen zichtbare camera’s. De afspraken hierover vind je in ons protocol cameratoezicht.

Sociale mediacode

NSG Groenewoud vertrouwt erop dat medewerkers, leerlingen, ouders/verzorgers en andere betrokkenen verantwoord omgaan met sociale media. De sociale mediacode sluit aan op de algemene gedragscode van voCampus en biedt  richtlijnen voor eenieder die betrokken is en zich betrokken voelt bij onze school. Hoe ga je om met privacy of met discussies op platformen als Facebook en LinkedIn? Mogen medewerkers via hun privé-account ‘vrienden’ worden met leerlingen? En hoe zit het met vertrouwelijkheid? Dat en meer staat beschreven in ons protocol ICT en social media.

Klachten

Als leerling, ouder/verzorger of schoolmedewerker kun je ontevreden zijn over bepaalde zaken of gedragingen op school. We gaan ervan uit dat we de meeste klachten in onderling overleg kunnen oplossen. We nodigen iedereen  daarom van harte uit om bij ontevredenheid de mentor, afdelingscoördinator of schoolleiding aan te spreken.

Als iemand er met de betrokkenen niet uitkomt of de klacht naar zijn of haar mening niet naar behoren is opgelost, maar ook als iemand niet zelf met de betrokkenen in gesprek durft te gaan, kan een beroep worden gedaan op de interne vertrouwenspersonen. De vertrouwenspersoon luistert, geeft informatie over mogelijke vervolgstappen en kan degene met de klacht eventueel in contact brengen met de externe vertrouwenspersoon voor verdere begeleiding in de klachtprocedure.

De volledige klachtenregeling van voCampus, waarin de procedure klachtbehandeling beschreven staat, vind je hier.

Vertrouwenspersonen
De interne vertrouwenspersonen hebben een specifieke taak als het gaat om ongewenst gedrag op school (zoals: pesten, ongewenste intimiteiten, machtsmisbruik, discriminatie, miscommunicatie, agressie en geweld). Hierbij bieden zij begeleiding vanaf het eerste gesprek totdat de klacht is opgelost. De vertrouwenspersonen lossen de klacht niet zelf op, maar ondersteunen bij het vinden van een goede oplossing.

De vertrouwenspersonen zijn:

Vertrouwensinspecteur
Voor een onafhankelijk advies in geval van een klacht, kun je ook contact opnemen met een van de vertrouwensinspecteurs van de Onderwijsinspectie via telefoonnummer 0900-1113111 op weekdagen van 8.00 tot 17.00 uur.

Bovenschoolse klachtencommissie VO regio Nijmegen
Meestal kunnen klachten binnen de school worden opgelost door onderling overleg van de direct betrokkenen, of door tussenkomst van de schoolleiding of het bestuur. Als deze partijen er niet samen uitkomen, dan kan de regionale klachtencommissie ingeschakeld worden. Deze regionale klachtencommissie is ingesteld door de gezamenlijke schoolbesturen van het voortgezet onderwijs in Nijmegen en omstreken en bestaat uit onafhankelijke commissieleden. Kijk voor meer informatie op klachtberoepvonijm.nl.

Download de Reglementen van de bovenschoolse klachtencommissie:

Meldplicht seksueel geweld
Bij klachten van ouders/verzorgers en leerlingen over de schoolsituatie, waarbij mogelijk sprake is van ontucht, aanranding of een ander zedendelict door een schoolmedewerker jegens een minderjarige leerling, is de school wettelijk verplicht het bevoegd gezag te informeren. Vervolgens is het bevoegd gezag verplicht aangifte te doen bij politie/justitie.

Gezondheid

Het schoolgezondheidsteam van GGD Gelderland-Zuid ondersteunt onze school als het gaat om de gezondheid van leerlingen:

Na een klassikale kennismaking met de jeugdverpleegkundige krijgt elke leerling in het tweede leerjaar een uitnodiging voor een lichamelijk onderzoek en een gesprek over leefstijl en algemene ontwikkeling. De jeugdarts en jeugdverpleegkundige houden een keer per maand op school spreekuur voor leerlingen en ouders. De tijden daarvan worden op school bekendgemaakt.

Ouders/verzorgers kunnen via het secretariaat van de school een afspraak maken, maar leerlingen mogen ook uit zichzelf naar het spreekuur komen.

Meer over jeugdgezondheidszorg op school

Terug naar boven