Onderwijs

Afdelingen

Tweejarige brugperiode

NSG Groenewoud biedt onderwijs op vmbo-t, havo- en vwo-niveau. Leerlingen met een eenduidig vwo-advies kunnen in de brugklas al kiezen voor de gymnasiumklas. Daarnaast bieden we in de onderbouw dakpanklassen aan: vmbo-t/havo en havo/vwo. We kennen een tweejarige brugperiode, waarin de nadruk ligt op het ontwikkelen van studie- en onderzoeksvaardigheden. Aan het eind van het tweede leerjaar bepalen we met de leerling welke onderwijsrichting het best past.

Brugklasleerlingen voelen zich snel thuis op NSG Groenewoud. Een goede kennismaking en de eigen brugklasvleugel versoepelen de overgang van basisschool naar de middelbare school. Al vóór de zomervakantie, op de begroetingsavond in juni, maken de leerlingen kennis met hun klasgenoten en mentoren. In de eerste schoolweek volgen de brugklasleerlingen een uitgebreid introductieprogramma met een sportdag, dansworkshop en verschillende groepsopdrachten.

Bij elk vak krijgen de leerlingen eerst een toets om te oefenen. Het cijfer telt daarbij niet mee. Dit geeft leerlingen de tijd om te wennen aan de manier van toetsen van de verschillende vakken. Als dat nodig blijkt, werken we met steunlessen kleine achterstanden bij leerlingen weg.

Tijdens de eerste twee jaar krijgen de leerlingen een breed vakkenpakket aangeboden, passend bij hun niveau. Als CultuurProfielSchool hebben we extra aandacht voor de kunstvakken. In zowel leerjaar 1 als 2 krijgt elke leerling 2 uur theater en film, 2 uur beeldende vorming en 2 uur muziek. Tijdens activiteitendagen werken we, waar kan, vakoverstijgend.

Het docententeam van het eerste jaar gaat zoveel mogelijk met de klas mee naar het tweede jaar. Ook de klassen blijven nagenoeg ongewijzigd en de mentoren blijven verbonden aan zijn klas. Zo raken leerlingen en docenten met elkaar vertrouwd. De klassenmentoren begeleiden de leerlingen in principe twee jaar. Door persoonlijke aandacht en intensieve begeleiding ontstaat een goed beeld van de leerling. In het tweede brugjaar bepalen leerlingen met hun mentoren welke onderwijsrichting (vmbo-t, havo of vwo) het best aansluit bij hun capaciteiten en interesses.

Vmbo-t

Sleutelbegrippen voor onze leerlingen op het vmbo-t zijn plezier, motivatie en geloof in eigen kunnen. We laten de leerlingen op deze afdeling ontdekken wat hun kwaliteiten zijn, zodat ze bewuste keuzes kunnen maken. Een leerling op vmbo-t moet immers al snel kiezen voor een vervolgopleiding: mbo of havo.

In het derde leerjaar komen de leerlingen in een nieuwe klas en is er een introductieperiode. Voor veel leerlingen een mooi moment om nog meer vrienden te maken. In het mentorlesprogramma is er aandacht voor de groepsdynamiek. Daarnaast krijgt de individuele leerling aandacht in de coachingsgesprekken met de mentor. In deze gesprekken ligt het accent op ‘wie ben ik, wat kan ik en wat wil ik’.

In het vierde leerjaar gaan de leerlingen aan de slag met het examenonderdeel Kunst-Werk. In dit project worden kunst en het profielwerkstuk samengevoegd. De leerlingen kiezen zelf wat ze maken en sluiten het geheel af met een presentatie.

Naar de havo
Ongeveer 25 procent van de leerlingen is de afgelopen jaren doorgestroomd naar onze havo- afdeling. Als de leerling heeft gekozen voor een zevende vak is drempelloze doorstroom mogelijk. Meer informatie over doorstromen naar de havo is te vinden in het document aanmeldings- en toelatingsprocedure vmbo-t naar havo.

Slagingspercentage vmbo-t

  • 2025: 99 procent
  • 2024: 91 procent
  • 2023: 96 procent
  • 2022: 98 procent

Havo

Onze havo-afdeling telt ongeveer 400 leerlingen verdeeld over havo 3, 4 en 5 en kenmerkt zich door haar kleinschalige organisatie. In havo 4 en 5 heeft elke mentor gemiddeld 15 leerlingen onder zijn/haar hoede. Het havo-team ziet het als een uitdaging om recht te doen aan de onderlinge verschillen tussen leerlingen en stemt haar onderwijs en begeleiding hier zo goed mogelijk op af. In de wekelijkse mentorles wordt onder andere aandacht besteed aan aspecten die een rol kunnen spelen bij een succesvol(ler) verloop van de studie en bij de ontwikkeling van de eigen persoonlijkheid. Aandacht voor motivatie, planning, concentratie, slimmer leren, samenwerken en doorzettingsvermogen zijn hier voorbeelden van.

De havo heeft een ruim aanbod aan examenvakken. Zo kunnen alle leerlingen, naast de verplichte taal Engels, kiezen uit drie moderne vreemde talen: Frans, Duits en Spaans.

Ook kunnen leerlingen in het vierde en vijfde leer jaar kiezen voor Cambridge Engels. Daarnaast kunnen filosofie, muziek, handvaardigheid en tekenen gekozen worden als examenvakken. Door de jaren heen laat onze havo stabiele doorstroomcijfers en slagingspercentages zien.

Slagingspercentage havo

  • 2025: 91 procent
  • 2024: 91 procent
  • 2023: 95 procent
  • 2022: 98 procent

Vwo

De afdeling vwo telt ongeveer 500 atheneum- en gymnasiumleerlingen verdeeld over vwo 3, 4, 5 en 6. Ons vwo kenmerkt zich onder meer door het brede aanbod van vakken. Spaans, maatschappijwetenschappen, filosofie, wiskunde D, muziek en NLT (Natuur, Leven en Technologie) zijn daar voorbeelden van. Vanaf vwo 4 kunnen leerlingen kiezen voor Cambridge English in plaats van het reguliere Engels. Ook is er voor getalenteerde leerlingen veel uitdaging te vinden, zowel op school als op de Radboud Universiteit (op 5 minuten fietsen van onze school). De resultaten zijn goed, evenals de doorstroomcijfers.

Al die keuzes en mogelijkheden kunnen ook lastig zijn voor leerlingen. Om een passende profielkeuze te maken in de 3e klas of een juiste studiekeuze in de 6e klas is het belangrijk dat de leerlingen een goed beeld hebben van zichzelf, hun kwaliteiten en hun interesses. Inzicht in het eigen leerproces krijgen leerlingen soms nog het best door fouten of foute keuzes te maken – of te durven maken. Bij deze persoonlijke ontwikkeling speelt de mentor een grote rol. Tot en met de 6e klas hebben de leerlingen een klassikale mentorles waarin aandacht is voor onder meer groepsdynamiek, samenwerken, motivatie en leerstrategieën.

Slagingspercentage vwo

  • 2025: 97 procent
  • 2024: 92 procent
  • 2023: 89 procent
  • 2022: 98 procent

Resultaten van ons onderwijs en onze begeleiding

Op NSG Groenewoud vinden we persoonsvorming belangrijk. De leerling staat bij ons centraal. We laten hen ontdekken wie ze zijn en wie ze willen worden, wat hun sterke en zwakke punten zijn en hoe ze daarmee omgaan. We oefenen met de leerling hoe die zich kan verhouden tot de ander en de wereld om zich heen.

Dit betekent onder andere dat er veel aandacht is voor cultuur en burgerschap op NSG Groenewoud. Een fijne sfeer en een veilig en positief leer- en werkklimaat vormen voor iedereen de basis om tot ontwikkeling te komen. In onze lessen werken we leerdoelgericht, docenten zetten in op formatief handelen zodat zowel docent als leerling tussentijds inzicht krijgen in waar de leerlingen staan in het leerproces.

Het doel daarbij is dat iedere leerling op de plek belandt waar de leerling het meest tot zijn recht komt. Dit lukt ons goed, we zijn tevreden over de doorstroomcijfers en de examenresultaten.

Tevredenheid, welbevinden en sociale veiligheid
Op verschillende momenten in het schooljaar nemen we tevredenheidsenquêtes af onder leerlingen van klas 1, klas 3 en de examenklassen en bij de ouders van klas 1 en 3. Dit is één van de middelen die we inzetten om na te gaan of we aan de verwachtingen van leerlingen en ouders (blijven) voldoen.

De overheid eist daarnaast van scholen dat zij het welbevinden van de leerlingen en de sociale veiligheid monitoren. Daarom zijn er sinds schooljaar 2015-2016 extra vragen over deze onderwerpen aan de enquêtes toegevoegd. De uitkomsten van de enquêtes worden geanalyseerd binnen de schoolleiding en gedeeld met de docententeams. Als onze resultaten achterblijven bij onze eigen verwachtingen, is dit aanleiding voor verder onderzoek en verbeteractiviteiten.

De sfeer op onze school wordt nog steeds hoog gewaardeerd en de hoge score voor sociale veiligheid laat zien dat de school door leerlingen als een veilige plek wordt ervaren. Iedereen hoort erbij en mag zichzelf zijn. We voelen ons samen verantwoordelijk voor de school en hebben hier blijvend aandacht voor. We zijn trots op het resultaat van het afgelopen schooljaar.

De uitkomsten van de enquêtes onder leerlingen van klas 1, 3, de examenklassen en ouders worden inzichtelijk gemaakt op www.scholenopdekaart.nl. Op deze website worden de resultaten over tevredenheid, schoolklimaat en veiligheid getoond en vergeleken met andere scholen in Nederland.

Profielvakken

Hieronder vind je een overzicht van de verplichte vakken en keuzevakken per profiel in de bovenbouw:

Geplande lesuitval

Soms hebben we ook te maken met geplande lesuitval, bijv. onze studiedagen. Op deze dagen werken we met onze medewerkers aan ons onderwijs. Een overzicht van onze studiedagen is te vinden in de jaaragenda.

Ongeplande lesuitval

Soms valt er door ziekte van een docent of door andere omstandigheden een les uit. In de onderbouw wordt gekeken of er een surveillant beschikbaar is. Wanneer mogelijk neemt een vakcollega het lesuur over. Bij geen beschikbaarheid van surveillance (onderbouw) of vakcollega (onderbouw/bovenbouw) valt de les uit.

Onderwijstijd

Jaarlijks berekenen we de onderwijstijd, zowel wat gepland is als wat we realiseren. De norm is dat een leerling die de route vmbo-t volgt 3700 onderwijsuren volgt in vier leerjaren, voor een havo leerling is de norm 4700 uren en voor een vwo leerling is de norm 5700 uren in zijn schoolcarrière.

Alle activiteiten die onder verantwoordelijkheid staan van een docent, ook als ze vrijwillig zijn, tellen als onderwijstijd. Het gaat dus onder andere om lessen, opgevangen lessen, activiteiten, reizen, excursies, huiswerkbegeleiding, toetsen en bijspijkeren.

Geplande onderwijstijd

De geplande onderwijstijd wordt berekend door het aantal geplande lessen te vermenigvuldigen met het aantal lesweken. Het aantal lesweken benaderen we als volgt: vanuit de cao (en het taakbeleid) gaan we uit van 37,8 lesweken ofwel 189 lesdagen.

Gerealiseerde onderwijstijd

In werkelijkheid ligt de gerealiseerde onderwijstijd onder de geplande onderwijstijd. In de tabel hieronder hebben we dit verwerkt.

Bevordering

In het document bevordering lees je alles over bevordering op NSG Groenewoud.

Download het document

Examenreglement

Rond het schoolexamen (SE) en centraal examen (CE) moeten zaken goed en nauwkeurig geregeld zijn. Wat zijn je rechten en plichten en wat kun je doen als je bezwaar hebt tegen een beoordeling? Al dit soort regels zijn vastgelegd in het examen- reglement van NSG Groenewoud. In dit examenreglement wordt verwezen naar de Centrale Commissie van Beroep voor Eindexamens. Ook is er een Reglement van de Centrale Commissie van Beroep voor Eindexamens regio Nijmegen.

We publiceren het examenreglement en onze PTA’s en PTB’s elk jaar op deze website.

Naar alle PTA’s en PTB’s

Terug naar boven