Naar menu

Naar overzicht

Elly de Bruin over het vak film op school

Theater- & filmdocent Elly de Bruin is verkozen tot beste filmleraar van de regio Oost én in de race voor de landelijke titel Filmleraar van het Jaar. In dit interview vertelt Elly meer over het vak film op school. ‘Techniek, creativiteit en kritisch kijken: er komt veel in samen.’

Maak van Elly Filmleraar van het Jaar: je kunt nog t/m 15 januari stemmen!

Eigenlijk begon het vorig jaar al: theater- & filmdocent Elly de Bruin werd voorgedragen als kandidaat voor Filmleraar van het Jaar, een landelijke wedstrijd van het Netwerk Filmeducatie. ‘Maar vorig jaar was ik lui’, lacht Elly. ‘Om je nominatie te bekrachtigen, moet je zelf van alles aanleveren. Dat heb ik toen niet gedaan.’ Toch was er een zaadje geplant. Dit jaar vroeg een oud-collega weer of ze Elly mocht nomineren. ‘Nu ben ik ervoor gegaan. Ik heb een motivatiebrief geschreven, mijn werkwijze toegelicht en met toestemming van leerlingen filmopdrachten opgestuurd. Voor de herfstvakantie zou ik bericht krijgen, maar het bleef stil.’

Vrolijke ‘overval’
Elly ging er al vanuit dat ze uit de wedstrijd lag, tot ze op woensdag 25 oktober na een les op NSG opeens naar de personeelskamer werd gelokt door enkele collega’s. Daar werd ze vrolijk overvallen door de mensen van de regionale filmhub (verbonden met het Netwerk Filmeducatie) die klaarstonden met bloemen en een groot bord. Elly was verkozen tot de beste Filmleraar in de regio Oost, en daarmee één van de zes kanshebbers op de landelijke titel Filmleraar van het Jaar. 

Netflixserie
Voor Elly komt deze erkenning op een bijzonder moment. ‘Ik sta juist op een punt in mijn leven waarin ik heb besloten me meer te focussen op film, in plaats van op theater. Mijn theaterzaal heb ik verkocht en ik ben gevraagd om een Netflixserie te maken. Daar werk ik aan met onder andere een muziektheaterproducent en dramaturg. De serie komt voort uit een opera die op de Duitse zender Arte zal worden uitgezonden en die ik live regisseer. Het voelt allemaal als heel kloppend. Met film komt alles samen.’

Professionalisering
Ook gezien de ontwikkeling van het vak film op NSG Groenewoud is het een mooie timing, vindt Elly. Film is onderdeel van het vak Theater & Film, dat alle leerlingen in de twee brugjaren volgen. Om en om hebben ze in deze periode een half jaar theater en een half jaar film. Er zijn drie docenten die Theater & Film geven: Roosmarijn Harbers, Thijs Willaerts en Elly. ‘We zijn de laatste jaren bezig geweest met het verder professionaliseren en verankeren van film als vak op NSG. We hebben daarin veel geïnvesteerd, ook in materialen.’

NSG-vak bij uitstek
Voor Elly is film een NSG-vak bij uitstek. ‘Als CultuurProfielSchool met daarnaast een bètaprofiel is film een vak dat helemaal past bij onze school. Techniek, creativiteit, samenwerken, reflectie: film biedt het allemaal.’ Ze zou dan ook graag zien dat film als apart vak ook in de bovenbouw wordt aangeboden, en op termijn zelfs als examenvak. ‘Leerlingen kunnen er nu nog geen examen in doen, maar landelijk is er wel een beweging gaande om dit voor elkaar te krijgen. Zoals ook muziek een examenvak is.’

Out of the box
Voor nu geeft Elly bevlogen les aan de eerste- en tweedejaars leerlingen. Daarbij legt ze de lat hoog, vooral als het gaat om doorzetten, creatief denken en het kritisch beschouwen van het eigen én elkaars werk. ‘Ik daag leerlingen uit om out of the box te gaan, en daarna nóg eens out of the box te gaan. Ik leer ze om niet te blijven hangen bij problemen, want die kom je geheid tegen als je met film aan de slag gaat. Het gaat mij erom dat ze ervaren dat alles creatief is op te lossen.’ Hiermee leren leerlingen film als discipline niet alleen actief kennen, maar krijgen ze ook meer inzicht in hoe film werkt.  

Intens gelukkig
‘Ik wil van leerlingen altijd weten waaróm ze het zo filmen. Waarom deze camerabeweging, waarom een totaalkader? Je moet altijd weten waarom je iets op een bepaalde manier aanpakt. Ik vind het mooi om te merken dat leerlingen op een gegeven moment mijn vraag al voor zijn. Dan denken ze zelf al na over het waarom.’ Elly besluit: ‘Als leerlingen tot bloei komen, me verrassen met vette shots en bijzondere beelden, en helemaal happy en zichzelf zijn: dat maakt mij als filmdocent intens gelukkig.’