Eerste meting: wat vinden leerlingen van ’thuis of in de kluis’?
Als NSG doen we sinds 2015 mee aan het Digital Youth project van de Universiteit Utrecht: een landelijk onderzoek naar de invloed van smartphonegebruik op jongeren. In april van dit jaar hebben alle leerlingen (behalve de examenklassen) weer meegedaan aan dit onderzoek. Wat valt op na deze eerste meting sinds het smartphoneverbod?
Het smartphone verbod wordt door 35% overwegend positief ervaren, door 13% neutraal en door 52% overwegend negatief. Hierbij is er bijna geen verschil in ervaring tussen meisjes en jongens. Er is wel verschil tussen de verschillende jaarlagen en afdelingen. De eerste en vijfde klasleerlingen zijn positiever dan de overige klassen, en de vwo-leerlingen zijn positiever dan vmbo-t leerlingen.
Ook is te zien dat er een klein groepje leerlingen is (8%) dat kwetsbaar lijkt. Ze voelen zich eenzamer en vinden het moeilijker om zich een houding te geven. Het vermoeden is dat dat komt doordat zij zich niet meer achter hun telefoon kunnen verschuilen. We vinden het belangrijk om oog te hebben voor deze groep leerlingen.
35% van de leerlingen praat meer met schoolgenoten en 28% vindt het gezelliger. Een derde van de leerlingen vindt het saaier op school.
Er volgen nog twee momenten waarop de vragenlijsten worden afgenomen (november 2024 en april 2025) zodat we over langere tijd kunnen zien wat de effecten volgens onze eigen leerlingen zijn. De vervolgmetingen kunnen verdere inzichten geven, zoals over de invloed op schoolprestaties en concentratie.
Meer weten over dit onderzoek? Afgelopen april heeft er een interview met onderzoeker Regina van den Eijnden in de GroenewOuders gestaan.