Naar menu

GroenewOuders – impressie Berlijnreis door Julie en Dana uit 5 havo

‘Met een fietstocht leer je de stad goed kennen’
Hoi hoi, ik ben Julie en ik ben met vele andere H5- en V6-leerlingen naar Berlijn geweest. We vertrokken maandagochtend heel vroeg waardoor we extra veel tijd hadden om Berlijn te verkennen. De busrit vind ik dan altijd al heel erg leuk. Er werd heel veel gelachen en geslapen. We sliepen in een hostel; ik had zelf nog nooit in een hostel geslapen. Maar het viel mij eigenlijk wel mee. Ik lag op een kamer van vijf en dat was heel relaxed en gezellig. ‘s Middags heeft het grootste deel van ons de Reichstag bezocht. Superbelangrijk gebouw in Berlijn, namelijk het parlementsgebouw. Na de rondleiding mochten we naar boven waar we uitzicht hadden op de hele stad. Dat was heel leuk!

De dag erop hebben we in de ochtend een fietstocht gemaakt, in mijn ogen de leukste manier om een grote stad te leren kennen. En daarna gingen we naar musea en de Dom. De Dom vond ik heel erg mooi, zowel van binnen maar ook zeker bovenop, wederom echt een heel leuk uitzicht. Dus: het is even klimmen maar ik zou het zeker aanraden!

We hebben zoveel leuks gedaan. Het uitgaan was echt perfect! Ik snap wel waarom Berlijn bekend staat om het uitgaan. En ik vond het goed aan de reis dat de leuke dingen werden afgewisseld met de geschiedenis van Duitsland. Want we hebben ook een bezoek gebracht aan het concentratiekamp Sachsenhausen.

De reis werd natuurlijk afgesloten met een bezoekje aan de McDonalds op de terugweg (met een groep van 80, haha). Ik zou het oprecht iedereen aanraden. Dus ik hoop dat corona nu helemaal lekker wegblijft!

(lees door onder de foto voor het verhaal van Dana)

‘Het dakterras van de Reichstag was erg leuk’
Hee hoi, ik ben Dana en zit momenteel in H5. Mij is gevraagd om samen met Julie een leuk stukje te schrijven over de Berlijnreis. Dus ik zal jullie eens even eerlijk vertellen hoe zo’n reis met de NSG eraan toe gaat.

Ja, waar zal ik eens beginnen? Ik heb voor Berlijn gekozen, omdat de andere reizen niet echt een optie waren en ik nog nooit in Berlijn was geweest, We begonnen de reis met een heerlijke busrit van 9 uur en dat was me er eentje. Ja, ik kan er niet veel boeiends over vertellen, want we waren nog geen uur onderweg en Julie lag al heerlijk te slapen. Er zat voor mij dus niks anders op dan daarin mee te gaan. Veel van de reis hebben we dan ook niet meegekregen.

Toen we eindelijk in Berlijn aankwamen moesten we ons heel snel omkleden in het hostel en kon de reis naar het centrum beginnen. Laten we zeggen dat het voor de begeleiders ook een beetje zoeken was hoe de metro ook alweer werkte, maar… uiteindelijk kwamen we bij het eindpunt, de Reichstag! Of ze het daar heel leuk vonden dat we een kwartiertje te laat waren kon je niet helemaal aan ze afzien, maar we mochten gelukkig nog naar binnen. Een hele rondleiding gehad, helemaal leuk. Het leukste was het dakterras, want daar konden we leuke foto’s maken en hadden we mooi uitzicht.

Verder heeft Julie al enorm veel verteld over de activiteiten, dus zal ik nog even mijn pareltjes benoemen. Ik vond het fietsen langs de historie van de Berlijnse Muur echt superleuk, totdat we een helling van achttien procent moesten beklimmen, daar ben ik toch maar eventjes afgehaakt. Maar verder enorm veel van geleerd. Ook het uitgaan was echt een hoogtepunt met name voor de leerlingen. Daar hebben we met z’n alle echt heel erg veel plezier gehad. Dit was dan ook veel leuker dan ik had verwacht. Verder zijn we zoals Julie al heeft gezegd nog naar het concentratiekamp geweest en ook dit was enorm indrukwekkend.

Oké, dus lang verhaal kort. Wij hebben ons in Berlijn enorm vermaakt, en ik gun alle leerlingen die de volgende keer meegaan vooral heel erg veel plezier!