Naar menu

GroenewOuders – interview met Jessie Jager, productie- en zakelijk leider West Side Story

Leerlingen helpen elkaar en dragen samen verantwoordelijkheid’

Jij bent een belangrijke kracht achter de schermen van de musical West Side Story, jij leidt het productieteam. Heb jij iets met musicals?
“Ja, zeker! Dat is ontstaan toen ik zelf nog middelbare scholier was. De school waar ik op zat maakte ook dit soort grote producties. En ik kon kiezen tussen orkest, omdat ik viool speelde, of dans, vanwege mijn balletachtergrond. Ik koos toen voor dans omdat ik zo meer op het toneel stond. Dat heb ik twee keer gedaan. Daarna heb ik nog met een aantal dansvoorstellingen meegedaan. Ik ontdekte dat ik veel interesse had in wat er allemaal achter de schermen gebeurde. Ik was erg nieuwsgierig en pikte veel op dat ik nu goed kan gebruiken in m’n werk.”

Welke hobbel hebben jullie moeten nemen vanwege corona?
“Een hele grote hobbel. Op het moment dat we niet meer met z’n allen mochten repeteren, hebben we een aantal weken digitaal gerepeteerd. Dat was natuurlijk heel anders. Voor het orkest was het ingewikkeld, maar ook voor de spelers: scènes kun je op afstand niet repeteren. Je hebt de mensen bij elkaar nodig. Dat digitaal repeteren hebben we toen een tijdje gedaan. Ondertussen vroegen we ons af of we daarmee verder konden. Uiteindelijk zijn we ermee gestopt omdat het ten koste ging van de kwaliteit. Na een jaar zijn we weer met een deels nieuwe groep gestart omdat leerlingen van school gingen of in het examenjaar zaten. Maar er zijn ook leerlingen die van school af waren, gebleven. Het mooie aan déze productie is dat er leerlingen uit het brugjaar aan meedoen en leerlingen die in het tweede jaar van hun vervolgstudie zitten. We hebben nog nooit zo’n breed scala aan leeftijden bij elkaar gehad. Je ziet dat dat goed samengaat. Ze helpen elkaar, dragen samen de verantwoordelijkheid, mooi dat dat zo kan.”

(tekst loopt door onder foto)

Jessie in gesprek met een leerling tijdens de repetities.

“Toen er opnieuw sprake was van een lockdown hebben we die tijd gebruikt om na te denken over een film. We zouden dan steeds een stuk kunnen opnemen en de uiteindelijke film in de bioscoop vertonen. We hebben daar een aantal weken onderzoek naar gedaan, Michelle (Schmitz) en ik en het artistiek team, maar niemand bleek echt heel enthousiast te zijn voor dit plan. We misten de magie van de week in het theater met z’n allen. We realiseren ons wel dat nu we doorgegaan zijn met het oorspronkelijke idee het wel ophoudt als we in november weer een lockdown krijgen. Dan is het klaar en pakken we het niet nog een keer op.”

Waarom is het belangrijk dat school zo’n musical heeft?
“Iedereen kan meedoen met dat wat hij goed kan of graag zou willen. Er is plek voor iedereen. Natuurlijk niet allemaal in een spel- of dansgroep omdat daar een beperkt aantal plekken zijn, maar er is altijd wel plek bij een van de andere disciplines. Ik vind het ook mooi dat het door verschillende jaarlagen heen gaat, dat leerlingen andere leerlingen leren kennen. Ze verbinden zich aan een heel lang proces dat over twee schooljaren heengaat. Zo leren ze doorzetten en hoe ze met een groep om moeten gaan. Er ontstaan nieuwe vriendschappen voor de rest van het leven. Dat vind ik mooi, dat het buiten de klas om gaat met het gemeenschappelijke doel: de musical.”

Wat verwacht je van het resultaat?
“West Side Story is weer een hele andere musical dan onze eerdere musicals. Dat vind ik er ontzettend leuk aan. Na elke musical dacht ik dat we het niet meer konden overtreffen, maar omdat we nu weer een heel andere richting zijn opgegaan is het opnieuw heel verrassend. Het is bijvoorbeeld niet zo kleurrijk als bij Aladdin, het is heel rauw en grootstedelijk. Het decor is totaal anders. Bij Aladdin was het traditioneler met een wand die naar beneden komt met een kasteel, een dorp of een marktje. Bij West Side Story staan al veel dingen op het toneel. Zelfs alle spelers, de dansers, het ensemble en het orkest zijn continu aanwezig op het toneel. Dat vraagt aardig wat discipline van de groepen.
Het is ook veel werk, maar het levert veel energie op. We hebben altijd hele ambitieuze plannen en die willen we natuurlijk waarmaken, we willen er het hoogst haalbare niveau uithalen.”

Heb jij trouwens je kaartjes voor West Side Story al binnen? De voorstellingen zijn op 8, 9 en 10 december in de Stadsschouwburg Nijmegen. Mis het niet en koop je kaartjes!