Naar menu

‘De fijne sfeer waarover ik gehoord had, ervaar ik hier echt’

Flore en Mylan uit B2D in gesprek met nieuwe rector Angela Jeuken

Sinds 1 augustus heeft NSG Groenewoud een nieuwe rector: Angela Jeuken (41). Angela woont samen met haar partner en hun vier kinderen in Beek. Ze begon haar loopbaan als docent geschiedenis in Dinxperlo. Daarna heeft ze mens en maatschappij in Groesbeek op het Montessori College gegeven. In 2007 is het Citadel College opgericht. Angela was vanaf het begin betrokken bij het opbouwen van deze school, waar ze heeft gewerkt als docent, afdelingsleider en locatiedirecteur.

Mylan, Flore en Angela

Op een woensdagochtend in oktober zijn Flore en Mylan uit B2D uitgenodigd om langs te komen op de kamer van de kersverse rector. Samen met hun mentor hebben ze vragen voorbereid om Angela beter te leren kennen.

Mylan: Waar kom je vandaan?
‘Ik ben geboren in het ziekenhuis in Venray en opgegroeid in een heel klein dorp dat bijna niemand kent. Geijsteren heet het.’

Flore: Waarom heb je voor NSG gekozen?
‘Het leek me een hele leuke school. Ik had al gehoord dat hier veel ruimte is voor creativiteit, dat er een fijne sfeer is en oog voor de leerlingen. Dat past bij mij. Toen deze plek vrijkwam, wist ik: ik ga solliciteren.’

Mylan: Heb je hobby’s of doe je creatieve dingen?
‘Werken is mijn hobby. Dat doe ik graag. Thuis heb ik een gezin. De laatste jaren heb ik minder tijd voor eigen hobby’s. Ik hou van lezen. En toen ik zo oud was als jullie, heb ik veel aan ballet gedaan. Klassiek, modern, jazz. Ik ga nog steeds met plezier naar balletvoorstellingen. En ik vind het leuk om met mijn vriendinnen af te spreken en bij te praten.’

Mylan: Waarom wilde je rector worden?
‘Ik wist op mijn vierde al dat ik docent wilde worden. Dat, óf de eerste vrouwelijke minister-president! Op mijn eenentwintigste ben ik begonnen met werken, en op mijn zesentwintigste was ik leidinggevende. Ik ben iemand die wil blijven leren en zichzelf wil blijven ontwikkelen. Dat kan in het docentschap, maar ik merkte dat ik het leuk vond om mee te denken over beleid. Zo ben ik eerst begonnen met leerlingzaken, toen kwamen personeelzaken erbij. Ik heb steeds een stap gezet.’

Flore: Wat zijn je doelen voor NSG?
‘Het gaat al heel erg goed, en ik zou het mooi vinden als dat onder mijn leiding zo blijft. Dat leerlingen het fijn hebben op school vind ik heel belangrijk. De goede sfeer die er is wil ik vasthouden. En ik kijk ook naar de cijfers: gaan er genoeg leerlingen over, zijn de examenresultaten goed? Er komt krimp aan, en ik hoop dat voldoende leerlingen voor NSG blijven kiezen. In de lessen vind ik het belangrijk dat docenten leerlingen positief benaderen en uitdagen op hun eigen niveau. Ik heb ooit een uitspraak gehoord die me erg aansprak: ‘Het gaat erom dat leerlingen boven hun eigen gemiddelde uitsteken’. Dat leerlingen doen wat bij hun past, en dat de school daarbij een inspirerende en stimulerende omgeving is.’

Mylan: Wat zijn je beste eigenschappen?
‘Op het Citadel College hoorde ik terug dat ik goed luister, stabiel ben in mijn humeur en dat ik heel duidelijk en transparant ben. Mensen weten wat ze aan mij hebben.’

Flore: Wat vind je van de leerlingen hier op school?
‘Die vind ik heel prettig. Leerlingen zijn goed aanspreekbaar, ze groeten je en lachen vriendelijk. En als er iets is, kun je ook goed met ze in gesprek. Dat is fijn om te merken. In de tijd dat ik hier ben, heb ik NSG leren kennen als een hele warme school. De fijne sfeer waar ik al over had gehoord, ervaar ik ook echt. Er is aandacht voor iedereen en ruimte om jezelf te zijn. Dat vind ik heel mooi, want dat is nodig om tot groei te komen. Dat geldt voor leerlingen en voor medewerkers.’

Mylan: Wat was vroeger je beste vak?
‘Geschiedenis, daarin heb ik ook de lerarenopleiding gedaan. En ik was ook goed in Engels en Nederlands.’

Flore: Wat is je grootste blunder?
‘De eerste dag dat alle medewerkers op school waren na de zomervakantie moest ik het podium op om mezelf aan iedereen voor te stellen. Ik had een mooie jurk aangedaan. Toen ik van de fiets stapte, tikte er een medewerker op m’n schouder. Er bleek een hele grote vogelpoep op mijn jurk te zitten. Ik stamelde: ‘Ik ben de nieuwe rector.’ Terwijl ik altijd scherp ben op het verschil tussen wat je doet en wie je bent. Ik werk hier als nieuwe rector, dát had ik willen zeggen. De medewerker was heel lief en heeft me geholpen met het schoonmaken van mijn jurk. Zo kon ik zonder vogelpoep het podium op.’

Mylan: Wat waren je slechte vakken?
‘Scheikunde en natuurkunde vond ik echt moeilijk. In mijn tijd kon je die vakken nog laten vallen, en dat heb ik ook gedaan.’

Flore: Wat vind je van het telefoonbeleid?
‘Ik vind het goed dat de richtlijn is dat de telefoon uit de klas moet blijven. Ik realiseer me heel goed dat de telefoons vaak niet in de kluis liggen, maar in de tas. Soms moet je tevreden zijn met de vooruitgang die je boekt. Het is al een grote stap dat veel leerlingen tijdens de pauzes minder met hun telefoon bezig is. Dat zie je ook terug in de lessen. We moeten blijven geloven dat dit werkt, en dat het als een olievlek steeds meer leerlingen bereikt. Natuurlijk gaat het nog niet overal perfect, maar als je kijkt naar een paar jaar geleden, dan is er al veel veranderd. En daar hou ik me aan vast.’

Mylan: Wil je nog regels erbij voegen?
‘In het telefoonbeleid? Nee, daar hoeven voor mij nu geen nieuwe regels bij.’

Mylan en Flore bekijken hun aantekeningen: ze hebben al hun vragen gesteld. Als afronding van het gesprek is Angela nieuwsgierig naar hoe Mylan en Flore het zelf op NSG ervaren. ‘Het is goed dat er een eigen lokaal is in de brugklas’, vindt Mylan. ‘Dat is fijner voor de eersteklassers, dan hoef je niet naar al die lokalen en tussen de oudere leerlingen door. Verder vind ik het een leuke school en heb ik hier vrienden.’ Flore vertelt dat ze NSG XTRA en de musical heel leuk vindt. ‘Ik dans al acht jaar en heb me aangemeld voor dans bij de musical. En de sfeer op school, die voelt fijn.’