Naar menu

On Stage voor het vmbo-t: van speeddate tot meelopen in een bedrijf

Door Marja Rutten Reijnen

NSG Groenewoud doet mee aan het beroepenfeest ‘On Stage’ op dinsdag 19 maart in de Vasim. ‘Het is belangrijk dat leerlingen die zo vroeg al keuzes moeten maken hierbij geholpen worden’, vindt decaan Andrea Vos. ‘En wie weet levert het nog een leuk bijbaantje op.’

Leerlingen gaan meelopen bij een bedrijf; hoe bereid je hen daarop voor?
‘Alle leerlingen krijgen een netwerktraining van iemand van buiten school. Ze leren hoe ze zo’n speeddate moeten houden; hoe ze zich moeten voorstellen, wat ze kunnen vragen en hoe ze zich het beste kunnen presenteren. Ze maken een top vijf van beroepen die hen het meest interessant lijken. Ze maken bij het vak CKV (culturele en kunstzinnige vorming) tien visitekaartjes, die ook uitgewisseld gaan worden. Op het beroepenfeest zelf moeten ze twee matches maken. Dat zijn hopelijk de nummer één en twee van hun lijst. De mentoren zijn er ook bij, en zij kunnen leerlingen ondersteunen als dat nodig is.’

Op welke plekken kunnen leerlingen stage lopen?
‘De beroepen zijn te verdelen in vier sectoren: in economie, techniek, zorg en welzijn, en landbouw. Van monteur machinebouw tot horecamanager, van kraamverzorger tot slager: je vindt de beroepen er allemaal terug. Het doel van de beroependag is om twee matches te maken voor 4 april: dat is de doedag, met een ochtend- en middagstage.’

Krijgen leerlingen op zo’n doedag niet een te rooskleurig beeld van het beroep?
‘Het is een soort snuffelstage waarbij leerlingen bij het ene beroep een rondleiding krijgen en bij het andere wat meer kunnen doen. Het doel is wel dat ze echt iets gaan doen. Wat ze als veertienjarigen mogen doen, zal niet gevaarlijk of spannend zijn, maar wel voldoende om een eerste beeld te krijgen.’

Is één dag wel genoeg?
‘Misschien niet, maar dit kunnen we bieden. Een leerling is vrij om die stage zelf uit te breiden. Het gebeurt ook wel dat leerlingen er een bijbaantje aan overhouden of teruggaan om de stage te verlengen.’

Hoe kunnen leerlingen zich nog meer oriënteren op toekomstige beroepen?
‘In het derde leerjaar van het vmbo-t komen ze voor het eerst in aanraking met mbo-opleidingen. Leerlingen komen er op deze manier achter wat wel of niet bij hen past. Ze werken aan specifieke opdrachten over loopbaanoriëntatie en beroepen, en in november was de mbo-voorlichtingsavond over vervolgopleidingen. Er zijn open dagen geweest, On Stage komt eraan en in het vierde jaar zijn er meeloopdagen op ROC’s. Hier kunnen ze dan ook echt iets doen.’

Had je zelf toen je op de middelbare school zat zo’n beroependag willen hebben? En zou je dan ook voor docent of decaan gekozen hebben?
‘Ik kreeg een beroepentest en daar kwam de agrarische sector uit. En dat terwijl ik zo stads ben als maar kan als geboren en getogen Nijmeegse. Daar kon ik dus helemaal niks mee. Ik had zo’n beroependag wel fijn gevonden denk ik. Ik heb het allemaal zelf uit moeten vinden. Mijn keuze voor het onderwijs is eigenlijk gekomen door een docent van wie ik les had: wat hij deed, wilde ik ook kunnen. Ik had daar wel meer bij geholpen willen worden. Nu vind ik sowieso dat de vmbo-t-leerlingen daar meer bij geholpen moeten worden, want zij moeten zo vroeg al een keuze maken. Als zij in het derde leerjaar zitten, wanneer ze veertien jaar oud zijn, moeten ze zich al oriënteren. En als ze vijftien zijn, moeten ze al een keuze maken. Dat is best vroeg en alle hulp die ze daarbij kunnen gebruiken is meegenomen.’

Bent u of kent u iemand die werkzaam is in de werkvelden zorg, kinderopvang, onderwijs en sport en hier enthousiast over kan vertellen aan vmbo-leerlingen? Neem dan contact op met de projectleider via mail@regionijmegenonstage.nl voor meer informatie. Ook aanmeldingen van een kapper, ict-er en dierenarts(assistent) zijn zeer welkom.