Vmbo-t-leerlingen ontdekken de vele kanten van techniek
Door Roland van Zonsbeek
Op NSG Groenewoud zijn docent Engels en decaan op het vmbo-t Andrea Vos en docent natuurkunde en techniek Hidde Scheltinga de afgelopen tijd de kartrekkers geweest voor Sterk Techniek. Andrea als ‘techniekmakelaar’ die bedrijven heeft benaderd om aan het project deel te nemen en Hidde meer in de rol van het ontwikkelen van opdrachten en lespakketten.
‘Samen met bedrijven hebben wij leerlingen de afgelopen vier jaar in contact gebracht met de vele soorten en richtingen die allemaal bestaan in de techniek en technologie. En dat buiten school. Dat is ook het hoofddoel’, legt Hidde uit. ‘Je kunt op school allerlei praktische opdrachten verzinnen, het gaat toch meer leven als jongens en meiden zien wat dit in de praktijk betekent. Dan komen ze er ook achter hoe divers techniek eigenlijk is. Het is niet alleen maar elektriciteits- of loodgieterswerk, wat overigens prachtige en belangrijke beroepen zijn. We hebben het ook over mobiliteit, duurzaamheid, techniek in de zorg en zelfs eenvoudig programmeerwerk. De tijd dat ‘werken met je handen’ synoniem stond met het krijgen van vieze handen is allang voorbij.’
Bezoek aan Junior Technovium en Xperience House
Binnen NSG hebben alle jaarlagen van het vmbo-t inmiddels kennisgemaakt met Sterk Techniek. De twee jaarlagen in de onderbouw hebben de oriëntatieroute gevolgd. Die bestaat uit een introductie- en voorbereidingsles op school, gevolgd door een uitdagende opdrachten op locatie. Hidde: ‘De eerste th-brugklassers hebben het Junior Technovium aan de Heijendaalseweg bezocht. Sommigen kenden dit ook al van de basisschool. Op een leuke en speelse manier kun je hier dingen ontwerpen en programmeren, maar ook meteen maken.’
Tweedeklassers zijn op bezoek geweest bij het Xperience House in de Hubertushal. ‘Een windmolen of zonnepaneel, hoe werkt dat nu eigenlijk? En als je eenmaal zonnepanelen hebt, hoe sluit je die dan aan op het elektriciteitsnetwerk in een huis? Op een levensechte manier ontdekken leerlingen zelf wat hier allemaal voor nodig is. Hiervoor is in de hal een heus huis met verschillende verdiepingen gebouwd.’
(tekst gaat verder onder foto)
Actieve kennismaking
Leerlingen uit de bovenbouw van het vmbo-t doen mee aan de ‘Top2do Xperience’. Daarbij maken zij actief kennis met beroepen bij de inmiddels liefst 34 bedrijven uit de regio die zich bij het initiatief hebben aangesloten. In tegenstelling tot techniekdocenten in de onderbouw wordt dit programma verzorgd door praktijkprofessionals van de diverse bedrijven. Hidde: ‘Hier gaat het bij veel leerlingen echt leven, ook als ze nog nooit gedacht hebben aan een vervolgopleiding of beroep in de technische hoek.’
Een van die leerlingen is Vince uit 3 vmbo-t: ‘Ik ben helemaal niet technisch of zo, maar ik vond het heel erg leuk. We deden verschillende workshops, zoals elektrische schakelingen maken, en we leerden dingen over de bouw. Het mooist vond ik het om de motorkap van een vrachtwagen open te maken en zelf te sleutelen in de motor. Het is ongelooflijk wat er allemaal voor techniek in de cabine van de vrachtwagen zit!’
Programma en samenwerking stáán
Uiteindelijk zullen leerlingen in 4 vmbo-t de keuze moeten maken. Kiezen zij op het mbo voor techniek? Voor hen wordt er onder meer een bedrijvenmarkt georganiseerd. De ontwikkelfase is nu afgerond. Het programma en de samenwerking staan als een huis. ‘Wij zijn vooral heel blij dat we met zoveel verschillende bedrijven in verschillende branches kunnen samenwerken. En daarnaast onze collega’s op NSG en andere scholen nieuwe handvatten hebben gegeven om techniek aan te vliegen. Het kan bijna niet anders of we moeten de komende jaren een positief effect gaan merken van Sterk Techniek!’, besluit Hidde.